SZEPESI ANDOR
FESTŐMŰVÉSZ
1954-ben született Budapesten. Tehetségére már az általánosSzepesi Andor iskolai évek alatt felfigyeltek, első mestere nevelőapja Rónai Antal festőművész. Több irányú tehetség., A képzőművészeti tanulmányai mellett sokáig hegedülni tanult. Felnőve a képzőművészeti technikákat több neves mester mellett sikerült elsajátítania. Édesapja révén olyan mesterek barátságát és kitüntető figyelmét élvezhette, mint Medveczky Jenő és Szentiványi Lajos. Legmeghatározóbb mestere Nagybányai Nagy Zoltán festőművész volt. 1980 óta a Képcsarnokon keresztül értékesítette alkotásait és a Képcsarnok számos kiállításán vett részt. Külföldi kiállításai is a Képcsarnok Vállalathoz kötődnek így Frankfurtban, Londonban, Amszterdamban és az Egyesült Államokban számos kollektív tárlaton mutatták be képeit. Festményeinek külföldi aukciós sikereit a nemzetközi Mayer katalógus évszámai híven tükrözik. 1990-től a londoni székhelyű IBB nemzetközi műkereskedelmi vállalat képviselte külföldi eladásait.
1994 óta tagja a SOLART Galéria alkotó közösségének.
Művészi fejlődése nyomon követhető témaválasztásán. Korai festményei többnyire csendéletek és látszik, hogy ez a műfaj nagyon közel áll hozzá. Alkotói ambíciói viszik tovább az alak és városfestészet felé, melyek a festészete kimeríthetetlen témagazdagságát tárják elénk.
Képeire jellemző a téma aprólékos, realista ábrázolása. A részletek iránt érzett fogékonysága teszi kiváló állatábrázolóvá.
Fontosabb magyarországi kiállításai:
1982 – Győri gyűjteményes tárlat
1985 – Pécs, Városi Galéria
Székesfehérvár, kollektív tárlat
1989 – Békéscsaba, Gyula, csoportos kiállítás
1992 – Budapest
1997 – Budapest, Liget Hotel egyéni tárlat
2000 – Budapest, OTP Galéria
2002 – Hatvan, Hatvani Galéria
Szepesi Andor festészete
Nevelőapja – első mestere – Rónai Antal műtermében ismerkedik tízévesként a festőműhellyel a varázslatos „műteremmel”. Játszadozva tanul fatáblát alapozni, vásznat feszíteni, palettát tisztítani, képet lakkozni, állvánnyal, festékkel, ecsettel, festőeszközökkel bánni. Az elvontabb tartomány – a kifejezőeszközök – a szín, vonal, tömeg, sík, forma, fény, a fogalmi meghatározások már a tényleges tanulást megelőzve válnak számára nyilvánvalóvá. A művészi alkotás keletkezésének kulcsa kétségen kívül az alkotó, a művész tehetsége, legjelesebb esetekben géniusza. A tehetség tanulás nélkül csak képességek sokasága és önmagában elégtelen. A környezeti feltételek megléte, szülők, barátok, nevelők, tanárok személyes példája, vezetése útmutatása a művészi tehetség kibontakozására festőnk esetében is kedvező hatással volt. A család, baráti körük kimagasló nagyságai: Medveczky Jenő, Szentiványi Lajos és mások a magas fokú oktató támogatást is megteremtik számára. A szerzett gyakorlat összegzésében, alkotóművésszé válásában végül is „mestere” Nagybányai Nagy Zoltán volt meghatározó.
A Művészeti Alap Vállalata a Képcsarnok, nagyszabású és sikeres bemutatókat szervezett a világ jelentősebb nemzetközi kép- és műtárgypiacain. Szepesi első jelentős sikere az 1980-ik évi Birminghami Kiállítás, kollektív tárlatához kötődik, mikor is a London-New York székhelyű műkereskedelmi cég (IBB) ajánlkozott nemzetközi képviseletére.
A nagyvonalú szerkesztésmód ellenére a fő téma részleteinek aprólékos elemzése is érdekli. Az ilyenfajta fejtegető magatartásnak, érzékeny megkülönböztetéseknek a kisebb képtükrök visszafogottabb méretek felelnek meg. Szepesi Andor szinte minden műve ilyen, szellemes és mozgalmas sűrítmények. Kis felületein egy-egy város aznapját, vagy már múltba merült történéseit, egy táj hétköznapjait vagy egy legenda szüzséjét meséli el.
Wessely Tibor