Tradicionális festészet -
Neogrady Antal

Neogrady Antal

festőművész

1944-ben született Budapesten. Igazi művészdinasztia leszármazottja, édesanyja Beleznay Margit színésznő, édesapja Neogrády Miklós keramikus, díszlettervező, lakberendező. Dédnagyapja Telepy Károly festőművész, a romantikus tájképfestészet egyik kiemelkedő egyénisége. Apai nagyapja Neogrády Antal,  akinek képeivel rendszeresen találkozhatunk a neves aukciósházak katalógusaiban.
A fiatal Neogrády előtt így természetes a festészettel való elkötelezettség. A művészet szeretete és művelése mindennapos a család életében. Már gyerekként rajzol, fest, tehetsége korán megmutatkozik.

1973-ban végzi el az Iparművészeti Főiskolát belsőépítész szakon. A filmgyárnál helyezkedik el díszlet-tervezőként, több magyar film díszletét készíti. Számtalan üzlet és előadóterem, színházterem belsőépítészeti tervezése is az ő nevéhez fűződik.

1977-1983-ig Veszprémben a Petőfi színháznál dolgozik. 
1995-től a díszlet és színpad technika tantárgyakat oktatja a Magyar Iparművészeti Főiskolán.

Közben rendszeresen fest, számos önálló kiállítással jelentkezik itthon és külföldön egyaránt. 

Önálló kiállítások:

1965 Egyesített Tiszti Főiskola

1967 Eötvös Klub

1983 Székesfehérvár Vörösmarty Színház

1989 Toronto Nemzeti Könyvtár

1992 Termál Hotel Aquincum

1994 Termál Hotel Aquincum

1995 Átrium Szálló

1996 Budapesti Könyvesház

1997 Ráckeve Művelődési Ház

1999 Szentendre

2004 Budapesti Csók István Galéria

Művészete igen sokrétű, könnyedén kezeli az ecsetet, valódi virtuóz festőművész. Folytatva a családi hagyományt munkásságával véglegesen feliratkozott élvonalbeli festőink közé.

Ö N É L E T Í R Á S

KISDED

1944 február 10.  „A filmszínházakban a légiriadó idején az előadást meg kell szakítani, a nézőteret ki kell világítani” A vigadóban Herbert von Karajan vezényel. A boltokból elkapkodják a fekete svájcisapkát, amit elsötétítéskor az autók reflektoraira húznak. Színházi Élet: Beleznay Margit színésznőnek és Neogrády Miklós díszlettervezőnek kisfia született. A városligetben még állt a Regnum Marianum, ahol Tolnay Klári (a Benkő – Somló – Tolnai igazgató hármasból) tartotta a keresztvíz alá a kisdedet. Rövidesen le kellett vonulni az óvóhelyre. A szabályok szerint a légópincéket 50 centiméteres OV betűkkel kellett megjelölni, és a légitámadás elöl menekülőket be kellett engedni. A szoptatós anyák minden ordító csecsemőt megetettek, így lett a kisdednek számos háborús tejtestvére. Fogyott a gyertya és az élelmiszer. Az utcára merészkedő édesapát elkapták az oroszok. Fénykép levelezőlapnak megcímezve 1945 II.15. : Drágáim! Már vonaton ülünk, nem tudjuk merre…? Maca tarts ki, Tónikánkat őrizd és neveld úgy, hogy ne felejtse el az apját! Dórám segíts!!! Isten veletek! Misitek. Egy jóravaló parasztasszony látván a kedves (!) kisded fényképét elhozta a címre: Neogrády Miklósné Bp. Margit krt. 57.

KISISKOLÁS

Első bizonyítvány: 1950/51 tanév Zsinórral átfűzött dokumentum, leragasztva a kalászos-kalapácsos címerrel. Ellenőrző: „Sztálin elvtárs halálának napján rendetlenkedett”. Költözés: Király bazár (végnapjait éli a gyönyörű szecessziós palota) Egyetem utca 7. 1956, Szabadeurópa Rádió: „…a molnár utca kis hősök elégették orosz nyelvi tankönyveiket”. Orosz nyelv...1; Magyar…1; Számtan…1. „A hatodik osztályt megismételni köteles”. Eötvös gimnázium – latin humán tagozat. Egy meghatározó felejthetetlen ember: Dr. Kubinyi László nyelvész professzor, aki ötvenhatos előélete miatt tanított gimnáziumban. Színjátszó kör: Hauptmann: A bunda; J.Gow és A.D'Usseau: Mélyek a gyökerek, diák színészek: Iglódi István, Juhász Jácint, Knébl (Konrád) Antal…

KISKATONA

Sikertelen felvételik után „atyai” színház (József Attila Színház, XIII. Váci u.63): díszletmunkás. A színházi ismeretség révén új állás: Egyesített Tiszti Iskola (dekoratőr). (1964-től sorkatonai szolgálat) Miskolczi ezredes: „Jó kis bolsi lesz magából, Anti!”
Felvételizés szakaszvezetői egyenruhában: Magyar Iparművészeti Főiskola.

KISNÓGRÁDI

1967/68 főiskola, előkészítő évfolyam, építész tervező művész főtanszak. A hatvanas években már a művész szakma sem tudja, a Neogrády „fiúk” közül ki kicsoda. „Kisnógrádi”-nak lenni inkább hátrány. (Az akadémista festők a haladás kerékkötőinek számítottak) 1968, első rajzóra, szaktanár Jakuba János: „…fordítsa az osztály felé a rajzát…Így rajzol egy rossz vidéki fotóretusőr, hiába kanyarít ilyen szép nagy Y-t!” Szerencsére az építész tanárok más szempontok szerint oktattak. 1973 diplomavédés, Szrogh György tanszékvezető: „Négy éve nem gondoltuk volna, hogy Neogrády kolléga kiváló műszaki emberként hagyja el ezt az intézményt.”

KISMESTER

Ezt a kategóriát a XIX. sz. hozta létre megkülönböztetésül a „nagy mesterektől”, akik sokalakos történelmi kompozíciókat, vagy történelmi arcképeket festettek (Székely Bertalan, Munkácsy, Barabás, Benczúr, Karlovszky). A kismesterek eladható képeket festettek polgári enteriőrök számára. Ma úgy mondanánk, megélhetési művészet. Az un. ARTEX festők a műkritika számára mindig is ebbe a kategóriába tartoztak (díjak, tudományos elismerések ellenére).Kismesterből –viszont – nem lesz nagy mester. 1964 az első ARTEX megrendelés éve. Egy Shertl nevű New-Yorki műkereskedő havonta négy (később hat)„modern kompozíciót” rendel tematikus kötöttség nélkül. Ez fedezi a főiskolát és a rezsit (N. Miklós, a családfenntartó, 1968-ban tüdőrákban meghal).

KIS FILM

Atyai protekció nélkül nem megy, a MAFILM viszont díszlettervezőket keres. Érdekes tanuló évek a nagy tervezők mellett, majd önálló feladatok: Ereszd el a szakállamat; Szépek és bolondok; Hogyan felejtsük el életünk legnagyobb szerelmét; TV sorozatok, ampexek. Egy Szovjet-Magyar koprodukciós film (Kentaurok) viharai miatt hátra arc! Irány a színház.

KISPAPA

A MAFILM egyetlen útravalót ad a nagy útra készülőnek, egy több nyelven kommunikáló „Rendelt film Főosztályos” asszisztenst Puchard Emília személyében, aki feleségi minőségben rövid időn belül két gyermekkel ajándékozza meg a hajdani kollégát. A kispapa ingázik a Veszprémi Petőfi Színház és a kiscsalád között. Főbb művei: Pusztuló magyarok; A bunda; Biedermann és a gyújtogatók; Heródes. Ultimátum a család részéről: Vagy otthagyod Veszprémet, vagy keresünk új apukát.

KISHÁZ

Apuka szabadúszó építész lesz, és közben építgeti az új otthont is, amire rámegy minden pénz, energia és a családi békesség egy része. A ház tető alá kerül, de egészséges vidám hétköznapoknak már nem ad otthont. Emília (aki a család számára Zsuzsa) 2001 augusztusában meghal. Szétköltözés a szélrózsa minden irányába, kartondobozokba kerül több száz belsőépítészeti tervdokumentáció, nagypapa féltve őrzött festményei, a családi ezüstök. Az új házban egyedül maradt Tóni bácsit egy szép napon kirabolják. A jegygyűrűktől az utolsó óráig elvisznek mindent.

KISÖREG

N. Gabriella egy fiú és egy leány unokát szül, N. Gábor két leány unokát nemz az idősödő tonibacsinak(sic!). A megélhetési festőművész ezen a néven küldözgeti a cybertérbe sajátos verseit. Néha illusztrációként egy-egy képet mellékelve, aminek jobb alsó sarkában kibetűzhető: Neogrády A. Ám elébe egy négyzetcentiméter lelkifurdalás is odaképzelendő, mert annak idején ígéretet tett, sose mulasztja el odaírni: ifj.

Dunaparti házakDunaparti házak
27x43; papír, akvarell
Téli impresszióTéli impresszió
28x21; papír, vegyes technika
Külvárosi alkonyKülvárosi alkony
27x19; papír, akvarell
UtcarészletUtcarészlet
35x26; papír, akvarell
FolyópartonFolyóparton
48x60; olaj, fa
In vino veritasIn vino veritas
40x30; olaj, karton
Városrészlet kőhíddalVárosrészlet kőhíddal
21x30; olaj, karton