GASZTONYI KÁLMÁN
FESTŐMŰVÉSZ
1964-ben született Budapesten. Rendszeres festészeti tanulmányait a gimnázium évei alatt kezdte el. Művészeti tanulmányaival párhuzamosan az építészmérnöki karon szerzett diplomát.
Sokoldalú művész, a festőiskolában felfigyeltek grafikai és szobrász tehetségére is. Első mestere a Szőnyi tanítvány Nagy János festőművész volt.
Már korai munkái is megjelentek a nemzetközi műkereskedelemben. 1992 óta kiállító művész. Száznál több műve került németországi magángyűjtők és közgyűjtemények tulajdonába. Több kollektív tárlaton szerepelt Franciaországban, Németországban és Angliában. Egyéni kiállításait Aachenben a Kauffman Galéria rendezte. Nagyméretű olajfestményeit München legnagyobb aukciósháza árverezte.
Velencei tanulmányútja alatt készült két festménye a müncheni Dresdner Bank auláját díszíti. Firenzében a Nemzetközi Olimpiai Bizottság felkérésére a Nemzetközi Kajak Kenu Szövetség elnökéről készített portrét.
A budapesti Deák téri Evangélikus Múzeum tulajdonában egy teológiai professzort ábrázoló festménye, a Sziráki Kastélyban négy történelmi Teleki portréja található.
Műtermi tanulmányai során eljutott a klasszikus mesterek olajfestészeti technikájáig. Tájfestészetét a romantikus mesterek ecset- és színkezelése, az aranymetszés szabályain alapuló térkomponálás jellemzi.
Gasztonyi Kálmán festészete
Egy időben volt a szakmáját gyakorló építészmérnök és a festőszakmát gyakorló művész. Azóta ez már a múlté, amint bizonyossá vált a művész-szakmai elismertség, a biztos megélhetés és a család egzisztenciája, Kálmán átlépi a Rubicont és felhagy az építészi munkával.
A visszavonhatatlan döntés közvetlen előzménye, hogy a müncheni Desder Bank székháza aulájának díszítésére két nagyméretű modern velencei képét megvásárolja. Ezzel a német gyűjtők tulajdonában lévő műveinek száma meghaladja a százat. A helyzet és önértékelés tehát nem elhamarkodott. Az időnek előtti éretlen csatározások a családjára amúgy sem jellemzőek. A felmenők sok nemzetsége megfontolt tudós, jeles magiszter.
Szabályosság, szilárd szerkesztés, gondolati rend, a terv kivitelezhetősége és az alkotás szigorú logikája festőnk minden művében - elrejtve jelek nélkül, de érzékelhető módon – jelen van. A térbeli hatás, áttekinthetőség, képi összhang és a kompozíció alapja Gasztonyinál a rend és a teljes szakmaiság. A mondanivaló kifejtésének és a figyelem vezetésének ezt a kristálytiszta szervezettségét választotta. Festészetére ráillenek Delacroix szavai: „A festő művészete az, hogy a figyelmet a lényegesre tudja irányítani”.
Nagy biztonsággal rajzol, művészkedő festéktobzódások nélkül fest. Minden lehetséges műfajban alkot és minden ismert technika kiváló alkalmazója. Igen jó kolorista, színalkalmazó.
Eredeti szakmája is megkönnyítette számára, hogy a különböző muráliák (falfestészeti technikák: al secco, al fresco, sgraffito, és a mozaik) mindegyikébe jártasságot szerezzen és saját tervezésű műveit megvalósíthassa.
Alapos történelmi, személyiség-elemző előtanulmányok alapján festette meg négy Teleki gróf portréját a Sziráki Kastély megbízásából. A Nemzetközi Olimpiai Bizottság felkérésére készített munkája Firenzében található. Teológus professzort ábrázoló műve az Evangélikus Múzeum tulajdona.
Alig múlt negyven éves, mindez még csak a pálya kezdete!
Wessely Tibor
Giulia |
70x50; olaj, kasírozott vászon |