Tradicionális festészet -
Gregorik Mária

GREGORIK MÁRIA

FESTŐMŰVÉSZ


1946 április 29-én született Budapesten. Gyermekkora óta vonzódik a képzőművészethez. Tíz évesen az indiai Nemzetközi Gyermekrajz Pályázaton /1956/ első díjat nyert. Gimnáziumi évei alatt tehetségét felismerve Tar Béláné grafikustanára javasolja a Képzőművészeti Főiskolára, de megélhetési okokból az Ügyviteli és Számviteli Főiskolát végezte el. Tanulmányai mellett először grafikai később olajfestészeti stúdiumokat folytat a Dési Huber festőiskolában 1968-70-ig. 1972-75-ig Szabó Lajos Munkácsy díjas festőművész növendéke. 1976-tól rendszeresen kiállít a Képcsarnok keretein belül. 1983-tól szerepel az ARTEX nemzetközi műkereskedelmi palettáján. A londoni székhelyű IBB műtárgykereskedés 1985-től forgalmazza képeit.

Fontosabb egyéni kiállításai:
1978 – London Art expo, Nemzeti Pavilon
1987 – New York , Herbert Arnot Galéria
1990 – Párizs Gyűjteményes Tárlat
1995 – Torontó Central Galéria
1997 – Bécs Ottó Galéria
2002 – 2003 – New Orleans Touchstone Galéria
2003 – Québec , Klimantiris Galéria
1993 óta tagja a SOLART Galériának.

Nemzetközi sikereiről hű képet ad rendszeres jelenléte az évenként megjelenő MEYER Katalógusban. Egy Párizsban megjelenő művészeti szaklap „Az év legdrágább kétszáz kortárs műalkotása” listáján előkelő helyen hozta festményeinek franciaországi értékesítési árait.

Feszesen komponáló kiváló koloritú művész. Kedvelt témái a gazdagon festett tárgy-, porcelán és gyümölcscsendéletek. A képeiben az antik tárgyak részletgazdagsága, a nemesfém, porcelán és üveg faktúrájának festészeti eszközökkel történő ábrázolása a művészettörténetben egyedi jelleggel ruházza fel alkotóművészét.

Gregorik Mária festészete


Főiskolai tanulmányai után, még négy évig választott Mestere a Munkácsy díjas Szabó Lajos. Minden alapvető művészeti, festőszakmai kérdésben – emberöltőnyi távolságból is – a Mestert tartja bölcsnek, csalhatatlannak. A tőle tanultak és saját gazdag tapasztalatai, új felismerései, vezérfonalként irányítják a pályán.

A korábban közös műterem ellenére Gregorik Mária és az ugyancsak festőházastárs férj mást fest és másként fest, még a színviláguk, az alkalmazott technika is különböző. Mária a barokkos túldíszítettség nélküli takarékos és fegyelmezett festésmód, az egyszerűség és a rajzi pontosság híve.

Első kiállításaiban sokoldalúságát kívánta közönségének bemutatni. A virág és csendélet képeinek sikerei festőnket ezen festészeti műfaj felé irányította. Korunk vizuálisan is kultúrált, a műalkotás megítélésében jártas, műélvezetre nyitott közönsége – itthon és külföldön – helyesen döntött. Egyáltalán nem a véletlen játéka, hogy franciaországi művészeti árveréseken eredményesen aukcionált tizennyolc Gregorik – Grey Mária festmény, kivétel nélkül virág- és tárgycsendélet (forrás: Mayer Internationales Auktionsjahrbuch 1997).

A „közakarati” döntés kiváló határozványnak bizonyult. Mária a legjobbak közé emelkedett, küzdelem nélküli képességei okán. Biztonsággal komponál, rendeli alá a részleteket a lényegnek, a tartalom és a forma kívánatos egységében. A tagoltság és a belső elrendezettség az áttekinthetőséget és a könnyű megértést szolgálja. A kifejezés mértéktartó fokozása, elragadó bájos feszültséget teremt.

Festőnők - Angelika Kauffman (1740-1807) óta - mindig is jelesei voltak a virágfestés és a csendélet gyönyörűséges, ékes műfajának.

Wessely Tibor

Asztali csendélet cseresznyévelAsztali csendélet cseresznyével
60x50; olaj, farost
Asztali csendélet a kertbenAsztali csendélet a kertben
60x80; olaj, farost
Csendélet barackkalCsendélet barackkal
60x80; olaj, farost
Szabadtéri csendéletSzabadtéri csendélet
60x80; olaj, farost
Szabadtéri csendéletSzabadtéri csendélet
75x100; olaj, vászon
Asztali csendélet pezsgővelAsztali csendélet pezsgővel
30x40; olaj, farost
Át az erdőnÁt az erdőn
50x70; olaj, farost
Tavaszi csendéletTavaszi csendélet
60x50; olaj, farost